vrijdag 29 oktober 2010

Tekstanalyse

In kwartaal 1 hebben we ons beziggehouden met het onderwerp: De Grieken. Hierbij hadden we als extra opdracht het maken van een tekstanalyse. Deze opdracht volgt hieronder:

Titel: Wagenmenner
Uit het Apollo-heiligdom, Delphi. Ca. 478 of 474 v. Chr.
Brons, levensgroot. Archeologisch Museum Delphi.

Tekst bij afbeelding: 
Deze tweede groep van ‘Aegineten’ (1) dateert waarschijnlijk uit
dezelfde jaren als de bronzen Wagenmenner uit Delphi, gegoten
om een overwinning tijdens de spelen van 478 of 474 v. Chr.
vast te leggen – een van de mooiste en best geconserveerde (2)
Griekse beelden en een der zeer weinige die met zekerheid
kunnen worden gedateerd. Hier is geen sprake van heftige
beweging en het regelmatige, knappe gelaat van de knaap schijnt
aanvankelijk haast uitdrukkingloos, maar de hele gestalte heeft
een bezielende innerlijke kracht. Het beeld schijnt te leven
dankzij uiterst geringe afwijkingen van de regelmaat. De plooien
in het onderste gedeelte van het gewaad lijken op het eerste
gezicht even strak als de cannelures van een Dorische zuil (3), en
toch is het of er een zachte siddering door gaat; de vouwen in de drapering van de mouwen zijn nagenoeg, maar net niet helemaal symmetrisch, en hoewel de wagenmenner recht voor zich uit kijkt, zijn zijn bovenlichaam en zijn hoofd iets naar rechts gedraaid. En ook hier: hoewel de gestalte er roerloos bij staat, heeft de toeschouwer de neiging eromheen te lopen. Vanuit ieder gezichtshoek toont het beeld een andere, maar steeds weer even scherpe contour, een patroon van driedimensionale vormen die met zo’n fijn ontwikkeld gevoel  voor de effecten van licht en schaduw zijn gemodelleerd dat niets verdoezeld wordt en niets te veel wordt aangezet.(4) (hetzelfde kan van een Griekse tempel gezegd worden). Heeft men het beeld eenmaal van alle kanten bekeken, dan wint het gelaat ook aan intensiteit en diepte(5), de blik verraadt uiterste concentratie, de ogen zijn strak gericht op de paarden.
Het subtiele modelé(6) van de Wagenmenner, de grote verfijning en gevoeligheid van zijn krachtige, voorname handen en voeten, dat alles zou niet tot zijn recht gekomen zijn als het beeld hoog op een voetstuk was geplaatst.

Wat begrijp ik niet?
Nummer 1 : ‘’Deze tweede groep van ‘Aegineten’’.  Wat betekent het woord Aegineten?
Aegineten zijn de mensen die op de frontonsculpturen worden afgebeeld van de Aphaia-tempel.
Met de tweede groep wordt bedoeld de Aegineten die na de Perzische invasie van 480 v Chr. worden afgebeeld.

Nummer 2 :
Wat betekent geconserveerde?
Toelichting: Het is een van de mooist en best bewaard gebleven Grieks beeld.

Nummer 3 :
Hoe ziet de cannelures van een Dorische zuil eruit?
Toelichting: Bij de Dorische zuilen liggen de cannelures tegen elkaar aan,
zodat er een scherpe overgang ontstaat. Bij de Ionische en Korinthische
zuilen liggen de uithollingen of cannelures niet tegen elkaar; er ontstaat
een vlakke verticale strook tussen twee groeven.

Nummer 4 :
Modelleren: boetseren, een vorm geven.

Nummer 5 :
Intensiteit: sterkte/hevigheid

Nummer 6 :
Wat wordt bedoeld met modelé?
Modelé: de wijze waarop vormen zijn weergegeven.

Heeft het geholpen de tekst beter te begrijpen?
Ja het analyseren van de tekst heeft me geholpen om de tekst beter te begrijpen. Door moeilijke woorden op te zoeken krijg je een beter beeld over de gehele tekst. Om de tekst beter te begrijpen heb ik ook terug gekeken naar voorafgaande tekst, waarin bepaalde begrippen uitgelegd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten